I hendes majestæts tjeneste
I HENDES MAJESTÆTS
TJENESTE!
Land-Rover i engelsk militærtjeneste
De fleste Land Rover entusiaster ved at, nok var forlægget for den første Land-Rover, den amerikanske krigs-jeep, men på trods af det, var Land-Roveren tænkt som et civilt køretøj til landbruget.
Krigen var netop forbi,
og Storbritannien havde kun med nød og næppe vundet krigen. Der var mangel på
alt. Fabrikker lå stille, toge kørte ikke, fordi der hverken var kul eller
andre råstoffer nok. Man skønnede at der manglede ca. en million hjem i hele
kongeriget og alt for mange, især unge mænd, havde mistet livet på slagmarken
eller på havet, og de manglede nu i genopbygningen.
Land-Roveren blev set af sine skabere brødrene Wilkes, og resten af bestyrelsen
i Rover Motor Company, ikke bare som en "stop gap" model, der skulle holde
fabrikken i gang, til der kom salget af personbiler igen, men også som et
køretøj der ville hjælpe England på fode igen.
I gamle annoncer kan man se håndtegnede motiver af den lille Land Rover der
bliver brugt i landbruget under slogans som "working for prosperity" som kan
oversættes til "Jeg arbejder for velstand", noget mange englændere længdes
efter i de første efter-krigsår.
Nej Land-Rover var ikke oprindelig tiltænkt militæret, men det varede dog ikke
længe før de fik øjnene op for den lille lette firehjulstrækker.
Den amerikanske Jeep havde vist, at
små lette firehjulstrækkere, var uundværlige for enhver moderne hær. Den senere
præsident for USA, Feltmarskal Dwight D. Eisenhover skal have udtalt, at hvis
det ikke havde været for den tre-akslede 2½ tons lastbil, DC-3 flyet og jeepen
havde USA ikke vundet krigen. Her kan jeg ikke undlade at tilføje at den
britiske specialenhed "Special Air Service" forkortet SAS begyndte deres
operationer i 1941 i Libyen, Nordafrika, med at angribe tyske flyvepladser i ly
af mørket, med adskillige jeeps, hvorpå der var monteret flere kraftige
maskingeværer. De spredte kaos, død og ødelæggelse, inden de forsvandt ud i
ørkenen igen, lige så hurtigt som de kom.
Nu skulle man tro at "The High Command" og Forsvarsministeriet var troppet op
med en delegation hos Rovers hovedkontor i Coventry, lige så såre de havde hørt
om den lille lette Land-Rover og påbegyndt et nært samarbejde. Men nej. Nok var
forsvaret interesseret, men de var fra 1947 i gang med udviklingen af deres
egen 4x4, som de udviklede sammen med Nuffield. En organisation der var
grundlagt af William Morris, og rummede flere bilmærker, herunder naturligvis
Morris Motor Company.
De engelske politikere lagde vægt på at deres firehjulstrækker var udviklet og
produceret i England, bla for at sikre en hvis uafhængighed til USA. Derudover
var der et ønske om at alle deres køretøjer skulle være standardudstyret med de
samme motorer, der var var designet af Rolls-Royce. Derfor fik køretøjet en
4-cyl. B40. Nok var det Nuffields fabrik, Wolseley, der byggede de første 30
prototyper, men det blev William Morris' ærkerival, Austin der vandt kontrakten
på at bygge FV1801A, eller ¼ ton
Austin, som den også blev kaldt. Austin fik også hurtigt lov til at bygge Rolls
Royce motoren på licens. I håbet om at projektet også kunne give lidt
kommerciel succes, fik Austin lov til at producere en civil model, der for at
holde prisen nede, fik Austins egen motor. Denne model blev solgt under navnet
"Champ" og i retroperspekt er alle civile som militære udgaver kendt som
"Austin Champ"
Den firehjulstrukne Austin var fremragende i terrænet, og kunne let
udstyres, enten som radiovogn, ambulance, eller bestykkes med lette våben. Den
var dog dyr at producere, kostede ca. det dobbelte af en tilsvarende Land-Rover,
og den var tung og kompliceret og dermed dyr og besværlig at vedligeholde, og
den var meget lidt anvendelig uden for militære sammenhænge. Der blev kun solgt
ca. 500 civile køretøjer. Forsvaret havde oprindeligt skrevet kontrakt på 15000
styk, men opsagde kontrakten efter ca. 4000 enheder i 1956, efter blot 5 år i
produktion. Austin'en havde først været klar til produktion i 1951, og på det
tidspunkt havde Land-Rover, af nødvendighed, allerede været i brug i den
engelske hær, og den kunne klare 80% af de samme opgaver som Austin'en.
Militæret forlangte i begyndelsen at Land Roveren blev udstyret med Rolls-Royce
B4 motoren. Akselafstanden blev ændret til 81" for at få plads, men motoren var
for tung og for langsom og det knep med at Land Rovers gearkasse kunne klare
motorens moment. Rover fik i stedet overbevist forsvarsministeriet om at den
normale 1.6 liters motor var alt rigeligt, og ministeriet bestilte i første
omgang 50 stk. Senere bestilte man gerne 200 af gangen.
Land Roveren blev allerede indsat i Koreakrigen i slut1949, og et par år senere både på Cypern og i Suez-krisen. Land Roveren har siden været med i alle krige og konflikter, Storbritannien har deltaget i lige frem til Irak-krigen og Afghanistan. Og her taler vi om over 20 konflikter, lige fra borgerkrigen i Nordirland, til uroligheder i fjerne egne af verden. De fleste har sikkert hørt om Falklandskrigen, men hvem husker f.eks borgerkrigen i Oman, fra ´62 til ´75, eller "Aden krisen" i tresserne, hvor et engelsk protektorat, kaldet "Sydarabien" (nuværende Yemen) var under angreb fra russisk støttede oprørsstyrker?
I de første mange år var militære Land Rovers blot civile Land Rovers der blev bemalet, evt ombygget og udstyret til militært brug. Den mest ikoniske, af disse ombyggede civile vogne er muligvis SAS's Pink Panther, en SIIA 109" der sidst i tresserne blev bygget af Marshall, der også ombyggede Land Rovers til feltambulancer, ligesom de ombyggede Land-Rovers og andre køretøjer til brand og redningskøretøjer. Ganske i tråd med de første operationer i Libyen blev denne 109" udstyret med indtil flere maskinkanoner, ekstra jerrycans, og dertil kom røggranat-kastere og solkompas. Selv reservehjulet var placeret lavt, for at give vognen så lav en profil som muligt, og navnet Pink Panther kom af den lyser-røde farve, der viste sig at være en glimrende camoflagefarve, for ørkensandet bliver farvet lyserrødt når solen står op. Hvilket jo altid har været det bedste tidpunkt for et overraskelsesangreb. For i morgenlyset begynder den fjende der har våget hele natten at føle sig tryg, samtidig med at trætheden er ved at overmande ham. De blev dog også bemalet i andre farve, alt efter terrænet. Også moderne 110'ere har været brugt på som "pinkies" som de også blev kaldt. SAS udfasede for få år siden de sidste Pinkies, men Specialenheden US Navy Seals bruger efter sigende stadig en 110" af denne type
I midtresserne blev den engelske hær udrustet med Westland Wessex helikoptere,
der kunne løfte op til 1150 kg. i en strop under helikopteren. Dette fik det
britiske forsvar til at efterspørge en Land Rover, der kunne løftes af
helikopteren. En standard 88" Land Rover var for tung og løsningen blev at
fjerne alle ikke essentielle dele såsom, kofanger, reservehjul med videre.
Forruderamme, skærme, døre m.m. blev erstattet af lettere og mere simple
løsninger, og de blev monteret med særlige beslag, så de hurtigt kunne
afmonteres i felten. Den mest drastiske ændring var sporvidden, som blev
indsnævret så Land Roveren fyldte som en standart miltærpalle. Modellen blev
kaldt Lightweight, altså letvægter, men samlet, inklusiv døre, paneler,
reservehjul med videre var den lidt faktisk tungere end sit civile ophav. Men da vægten hurtigt kunne reduceres og
helikopterne snart fik mere løfteevne, accepterede det britiske
forsvarsministerium bilen, og den kom i produktion i 1968, som series 2a
Lightweight, men kendes også under navnet "air portable" altså noget i retning
af "luftbåren"
Det varede dog ikke ret længe før helikopterne var kraftige nok til at løfte
hele vognen, men lightweigten forsatte, fra 1972 som Serie III ½ ton
Lightweigth. Produktionen fortsatte helt frem til 1984 og næsten 38.000
lightweights er der blevet bygget. De er blevet brugt i mange forskellige
lande, herunder Danmark, hvor mange tidligere rekrutter husker dem, bla udrustet
med misilstyr at typen TOW, eller fra deres tid som FN soldat på Cypern.
I 1967 bestilte den engelske hær en 4x4 lastbil tænkt som kanontraktor for en
105 mm bugseret howitzer. Land Roveren, der i dag kendes som 101" efter
akselsafstanden, fik tilnavnet one-tonne, fik den fordi den skulle kunne læsse
1 ton ammunition til kanonen. Den meget firkantede facon kom af at man ønskede
at udnytte pladsen optimalt i transportfly. Den havde kraftige aksler, med
900x16 hjul og den nu så berømte Rover V8 3.5L motor placeret mellem
forsæderne. Gearkassen, kom som motoren fra den Range Rover som var under
udvikling og derfor fik 101" fra begyndelsen konstant firehjulstræk og
centerdifferentiale. 101" blev produceret fra 1972 og frem til 1978. De blev
leveret i både 12 volt og 24 volt versioner, ligesom der blev lavet både
venstre og højrestyrede modeller, alt efter hvor de skulle gøre tjeneste. Især
i Forbundsrepublikken Tyskland havde Storbritannien en del operative 101" (Selv
efter genforeningen har der været britiske tropper i Tyskland, den sidste base
blev rømmet så sent som februar i 2020!) Alle 101" var fra fabrikken såkaldte
"GS" - General Service, dvs lastbil med soft-top. Senere blev mange af dem
ombygget til ambulancer eller lukkede radiokommunikations-vogne, såkaldte
"radio-body" Under den kolde krig blev der udrustet særlige radiovogne under
navnet "VAMPIRE"' som var den militære forkortelse for "Vehicle Army Mobile
Position Interferometry Radio Equipment" Disse gjorde især tjeneste i
Vestberlin, da de med enorme antenner og avanceret radioudstyr kunne pejle
fjendtlige spioner og efterretningsvæseners hemmelige radiosendere. (Der findes
en gammel Oasen artikkel om en dansk-ejet VAMPIRE)
Der blev oprindeligt udviklet en
særlig anhænger til 101 hvis aksel blev trukket af lastbilens P.T.O. og derved
fik man teknisk set et 6x6 køretøj. Denne anhænger, blev dog hurtig opgivet da
traileren havde en tendens til at skubbe lastbilen sidevers i terrænet. Den
engelske hær udfasede 101" i slutningen af halvfemserne, og de er eftertragtede
blandt private entusiaster.
Land Rover blev brugt under urolighederne i Nord-Irland, lige fra begyndelsen.
Ofte blev der brugt særligt bestykkede vogne, til at imødegå voldsomme
demonstranter. I 1992 blev Land Rover Snatch så udviklet. Grundlæggende var der
tale om en standart Land Rover, der fik skudsikker pansring, gitter for vinduer
og lygter osv, samt især tunge skørter, der forhindrede at der blev kastet
brandbomber under bilen dertil tillod skørterne at den patrulje af
politisoldater bilen medbragte, kunne finde dækning bag bilen. En
videreudviklet model Snatch II blev brugt til patruljekørsel i Irak, men udsat
for kraftig kritik, da mange mente at den ikke ydede tilstrækkelig beskyttelse
mod eksempelvis vejsidebomber.
Land Rover har gennem tiden forsøgt sig med at udvikle forskellige militære køretøjer.
Der er legender som "Lhama" der skulle have været en lille let lastbil, og
Centauren, der var en half-track og mange andre. Ingen af dem kom dog i
egentlig produktion.
Militæret fortsatte også med at bruge standard Land Rovers, fra begyndelsen af
70'erne som regel i "mil-spec" med speciel bagvange, aftagelig
gearkasse-travers og andet militæret fandt praktisk. Mange blev også udstyret
med 24 volt el-anlæg. Disse vogne kaldes ofte FFR "Fitted for Radio" da de som
regel blev brugt som radiovogne.
De sidste militære Land-Rovers var Defender XD eller blot "WOLF" De blev bestilt af den engelske
hær i 1996, Den ligner umiddelbart en Defender, men det skal man nok ikke sige
til en entusiast. Den er specialbygget efter militære standarder og har kun
udseendet til fælles med sin civile broder.
Det engelske forsvar og ministeriet Ministry of Defense oftes forkortet
MoD kalder modellen officielt for "Truck Utility Light" (90") eller "Truck
Utility Medium" (110") som regel forkortet til TUL eller TUM. Der findes dog
flere varianter, med forskellig våben-bestykning og særlige egenskaber, såsom
marinekorpsets model der med særlig isolering og teleskopsnorkel kan køre fuldt
neddykket. Alle disse specialmodeller har alle deres navne og
forkortelser. Som f.eks. "Weapons Mount
Installation Kit" forkortet WMIK og udtalt "Vimik" De engelske soldater har
trods sære navne og forkortelser taget navnet WOLF til sig og de fleste mener
at det er en forkortelse for Wheel On Left Face, dvs reservehjul på venstre
side, hvilket er et kendetegn for de militære Land Rovers.
Land Rover er altså blevet brugt i alle sammenhænge, fra kommando-krigsførelse,
til paradekøretøjer. Som "run abouts" på flyvepladser og flådestationer, til
patruljekørsel i fjerne og eksotiske egne. Den har naturligvis været brugt af
militær og politi over hele verden i alle afskygninger og udgaver, men først og
fremmest har den været rygraden i den engelske hær siden 1949 og indtil for få
år siden.
Moderne "Asymmetrisk krig" hvor man bekæmper en mere eller mindre usynlig
fjende, der kæmper med simple vejsidebomber og bagholdsangreb har imidlertid nødvendiggjort
en helt ny type militære køretøjer, med meget mere panser end en Land Rover kan
klare. Især Tony Blair regeringen var under et enormt folkeligt pres for at
udskifte de "bløde" Land Rovers med køretøjer der kunne modstå landminer og
vejsidebomber. Derfor har den engelske hær udfaset sine 90¨ TUL men beholder et
antal 110'ere som radio og ordonansvogne. Som egentligt kamp-køretøj er dens dage nok talte. En æra er forbi.
Ud over specielle militærmodeller, har særligt den engelske hær også brugt almindelige Land Rovers tilpasset militære behov. Et godt eksempel er denne "Field Ambulance" der er bygget af Marshall, der har specialieret sig i ombygninger af bla Land Rover. Den særlige ambulancekasse har stort set ikke ændret for siden de første IIA og derfor kaldes en militær Land Rover ambulance ofte for en Marshall Ambulance. Også selvom der fra tid til anden har været andre karosserifirmaer.