Køb af Veteran
Køb af Veteran
Måske har man haft drømmen siden barn, eller man er måske blevet pludseligt overvældet af trangen til at eje en rigtig Land-Rover. Der er dog lige et par ting, man bør overveje inden man farer ud og køber den første Land-Rover man ser.
Først og fremmest En rigtig Land Rover, og det vil som udgangspunkt sige en af de gamle seriebiler, er tænkt som et kompromisløst arbejdskøretøj til landbrug og lign. Komforten er stort set ikke eksisterende og køreegenskaberne er beregnet til 30 km/t hen over en mark, ikke til 100 km/t på en motorvej. Styretøj, gearskifte og pedaler er tunge at arbejde med, larmen vil umuligøre enhver konversation, og når det regner, vil det sikkert dryppe ind gennem samlingerne i kabinen. Bladfjedrene kan gå an når de er nye, men efterhånden som tiden går vil de blive hårde, med foringede køreegensker til følge. De oprindelige 2.25 motorer er i håbløst underdimensionerede til landevejskørsel. En Benziner er lidt hurtigere end en Diesel, men hastigheder over 80 km/t kan ikke anbefales, slet ikke når man tænker på de utilstrækkelige tromlebremser.
Årgangene fra 1948-58, Serie I, er at betragte udelukkende som gamle veteranbiler og skal behandles derefter. De øvrige seriebiler bygger grundlæggende på det samme design fra 1958, selvom der kom visse forbedringer på årgangene fra 1971 og frem (serieIII) Fordelen er ved at Serie II, IIa og III passer resevedele sammen er dog at en Serie II eller IIa kan opgraderes forholdsvist nemt med kraftigere bremser, bedre el-net med generator osv. Det går dog natuligvis ud over de gamles originalitet, og en selv en serie III er stadigvæk ikke velegnet til lange ture på landevejen og slet ikke til motorvejstrafik.
Kort sagt. En Land Rover seriebil er mest at sammeligne med en gammeldags traktor, du også kan køre børnene til skole i. Det er ikke et smart alternativ til en Suzuki Grand Vitara eller en Toyota RAV-4. Den kræver mere vedligehold og man skal huske at tjekke og efterfylde olien på motor og transmission ofte. Den har ikke en personbils, ej heller en moderne SUV's komfort, køreegenskaber og sikkerhedsudstyr såsom airbags og ABS osv, så hvis man forsøger at køre den som en moderne bil, vil man køre galt og man vil slå sig, -alvorligt.
Hvis du trods ovensående stadig er besat af tanken om at eje en Land-Rover, så er du ramt af "Engelsk syge". Så er der ingen vej uden om. Sygdommen er stort set uhelbredelig og man kan ligeså godt give efter.
Det kaldes en sygdom for der er stort set intet fornuftigt i at købe en over 30 år gammel bil, der larmer, drypper med olie og bruger brændstof som en teenager tyller cola. Ingen fornuft, men det er sjovt. Folk vender sig om på gaden, du får komplimenter fra vild fremmede, Du får timers adspredelse når du skruer på vognen og med et medlemsskab i Land-Rover klubben venter dig utallige oplevelser og et godt kammeratsskab, og trods bladfjedre og små motorer, er der i terrænet ikke ingen andre mærker der overgår en klassisk Land Rover og det er uanset om det er en seriebil, en klassisk Range Rover eller en tidlig Ninety eller One-Ten.
Sidstnævnte er muligvis lidt mere komfortable end en seriebil, og har måske endda en kraftigere motor. Til gengæld er samlekvaliteten ikke helt på højde med de gamle Seriebiler, og krisen i 70'erne og begyndelsen af 80'erne fik Land Rover til at bruge en ringere aluminiums-legering og mindre galvanisering. Skruefjeder-bilerne, som de undertiden bliver kaldt i veteran-kredse er også mere komplicerede og kræver lidt mere teknisk snilde for at holde kørende.
Men grundlæggende skal man være opmærksom på de samme ting, uanset hvilken veteran-Land Rover man kigger på.
Købet
Der er dem der mener at en Land-Rover altid går i stykker, det passer ikke. Men når den gør, for det gør alle gamle biler, så er den uhyre billig i reservedele, utrolig nem at reparere og du kan næsten altid finde en der vil hjælpe dig. Det er en del af the "Land-Rover spirit"
Glæden ved at eje en gammel Land-Rover kan ikke beskrives, den skal opleves. Men slå koldt vand i blodet. Der er ingen grund til at fare ud og købe den første Land-Rover man ser til salg. Der er lige
Indledende økonomiske overvejelser.
Indkøb:
Find først ud af hvad du vil spendere. Gamle Land-Rovere er liebhaveri. De er derfor trods alderen overraskende dyre. De dage hvor man kunne finde en relativ velholdt klassisk Land Rover, nysynet og i god stand til under 20.000,- er forbi. Med mindre man er utrolig heldig! Seriebiler koster som regel fra 40.000,- og opefter. Sjældne køretøjer herunder veteranbiler, og især ældre veteranbiler, er ofte dyrere. Særlig velholdte kan koste op mod helt op til 80-90.000,- eller mere. I disse tider (2022 red.) ser man ofte priser på over 150.000,- for helt almindelige seriebiler. Om de så bliver solgt til de priser, det ved kun de respektive købere og sælgere. 90" og 110" koster som regel fra 120.000,-. og opefter og Range Rovers, der er mere end 35 år er ganske sjældne, da de som regel er rådnet væk for længst. Uanset hvilke modeller vi taler om så svinger priserne meget, så se dig rigtig godt for og giv dig god tid.
Biler på hvide plader koster ofte mere end gulplade-biler, da de er sjældnere, og det kan være bekosteligt at omregistrere fra gule til hvide plader.
Engang var modeller med 2.25 benzinmotorer billigere end dem med tilsvarende dieselmotorer. Sådan er det heller ikke længere. Nu er det nærmest lige modsat. 2.25 Benzin er eftertragtet, da motoren har en blidere motorgang, og modsat hvad mange tror, så er den både lidt kraftigere og har mere moment end en tilsvarende dieselmotor. Men fortvivl ikke. Diesel har sine fordele, bedre brændstoføkonomi, og ifølge nogen, er den langt mere pålidelig. Endelig er der den legendariske V8 Rover benzinmotor der i forskellig konfiguration, har ligget i en lang række modeller, også personbiler. De er i en liga for sig selv.
Drift:
Brændstof. Stol ikke på hvad mange Land-Rover-ejere påstår deres elskede køretøj kan klare. En benziner går som regel en 6-7 km/l måske mindre og en Diesel ca. 10-11km/l.
Reservedele. Du kommer ikke udenom at skulle reparere på bilen selv, og det er jo også den halve fornøjelse. En god værkstedmanual er også et must. Haynes er populær, men undertiden mangelfuld. Få fat på en original værkstedmanual, den fåes i klub-butikken på dlrk.dk. Der skal måske også indkøbes lidt nyt værktøj. Det løber hurtigt op alt sammen. Hvor meget, er svært at sige, det afhænger af køretøj og temperament, men et par tusinde for det mest elementære værktøj er ikke urealistisk.
Vægtafgift og forsikringer.
Er det en veteranbil(over 35 år) kan det hele klares for under 1500,- incl. kasko om året, men så er der også krav om bil nr.1 og begrænset kørsel, m.m. Ellers skal den forsikres som alle andre biler, og der afhænger det af hvor godt et papir du er for forsikringsselskaberne. Vægtafgift og forsikringer kan hurtigt blive dyrt, særligt hvis du er førstegangsbilist. Ring til forsikringsselskaberne og tjek priser. Er du medlem af en fagforening el. l. kan der være store penge at spare.
Købet:
Når de økonomiske overvejelser er på plads,skal du beslutte dig for hvilken model du brænder efter. Skal det være en kort eller lang model? Skal det være en veteranbil i original stand? Eller en terræn-ræser? Mulighederne er mange, og det rette valg afhænger af dit temperament og behov.
Meld dig ind i Land-Rover klubben, følg med på forummet, duk op til arrangement, få en køretur og sug til dig af indtryk og informationer. Så finder du snart ud af hvilken bil der er den rigtige for dig.
Når du så har besluttet dig for hvad det skal være for en, så er det bare ud at kigge. Giv dig god tid, der aldrig ret mange til salg af gangen, men der kommer hele tiden nogen til salg og din drømmebil kommer også til salg indenfor de næste 5 - 6 måneder. Kig på DL-RK's side Roverbørs, og søg i dba.dk. Sandsynligheden for at gøre et reelt køb er selvsagt højere når du køber af en klubkammerat end fra en eller anden tilfældig Land-Rover ejer, der ikke skal se dig igen.
Se dig godt for. Det er brugte biler vi taler om og som ved alle brugte biler er der masser af ellers dybt hæderlige mennesker som ikke har kvaler ved at sælge et sminket lig, eller "glemmer" at fortælle alt. Der findes Land-Rovere, der er blevet nusset af deres ejere, som var det deres børn. Men det er langt fra alle. Tværtimod. De er ofte blevet brugt hårdt i skov og mark og mange er ikke blevet skyllet regelmæssigt og grundigt for mudder og vejsalt. Sådan er det bare. Og da karrossen på Land-Rover er af aluminium, så ser de næsten altid pæne ud uden på. Du skal nedunder og ind i den.
Det vigtigste element på en hvilken som helst klassisk Land Rover er chassisrammen. Godt nok er karosseri-delene i aluminium og derfor stort set uforgængelige. Men chassis rammen, der er vognens "skelet", er lavet af relativ tynde stålplader der er svejset sammen til firkantede rør kaldet vanger og udriggere. Sørg for at gå rammen godt igennem inden du køber slå lidt på den med en spids hammer. Går den igennem eller lyder det som en pap-kasse er rammen tæret og skal enten repareres eller udskiftes. Det kræver svejseværk og håndelag og kendskab til love og regler skal den repareres og synes. Er rammen gennemtæret skal man vælge at lade vognen stå eller få den for en meget lav pris.
Husk at se dig for...
Det vigtigste element på en hvilken som helst klassisk Land Rover er chassisrammen. Godt nok er karosseri-delene i aluminium og derfor stort set uforgængelige. Men chassis rammen, der er vognens "skelet", er lavet af relativ tynde stålplader der er svejset sammen til firkantede rør kaldet vanger og udriggere. Sørg for at gå rammen godt igennem inden du køber slå lidt på den med en spids hammer. Går den igennem eller lyder det som en pap-kasse er rammen tæret og skal enten repareres eller udskiftes. Det kræver svejseværk og håndelag og kendskab til love og regler skal den repareres og synes. Er rammen gennemtæret skal man vælge at lade vognen stå eller få den for en meget lav pris.
Et andet ømt punkt er torpedoen, som den kaldes. Det er den stålvæg der sidder lodret mellem motorrum og kabinen. Den er også af stål. Her galvaniseret. Den bærer forskærme, motorhjelm,forrude og fordøre. Samt rat og pedaler Den ruster ligeså nemt som chassiset. Især der hvor man har fødderne kaldet fodbrønde.
Derudover er der jo ting som oliespild forvent den drypper lidt med olie det gør alle englændere. Og det uanset om vi taler motorcykler biler eller traktorer. Men oliespildet må ikke være voldsomt.
Endelig skal du gøre dig klart at du kigger på en gammel Land Rover ikke en ny bil. Den vil larme, der vil være lidt ratslør bremserne vil være mere træge end man er vandt til, osv men det må heller ikke være værrer end hvad godt er. Det er her det er rigtig godt at have en Land Rover kyndig med. Han eller hun kan fortælle dig hvad du kan forvente. Og hvad der er rimeligt
Hvis det ellers ser fornuftigt ud altsammen og du står og ser på din drømmebil, så er det bare om at se hvor god en handelsmand du er. Hvis I så ellers kan blive enige om en pris så er det bare at skrive slutseddel og betale. Forvent ikke at sælger giver kredit, især ikke hvis du køber af en privat. Det er kontant i knitrende seddler eller bankoverførsel via netbank på stedet. Omreg.kan også klares med det samme. Husk at medbringe dit NEM-id og kodekort, så kan du sammen med sælger omreg.via skat.dk med det samme.
Nu er bilen din. Hvis den er købt af en privat, så er der næppe nogen garanti. Går den i stykker er det dit problem. Som en klog mand sagde til mig lige efter jeg fik min. "Når du køber en brugt bil, så køber du en anden mands bekymringer" Sådan er det bare.
Men når det så er sagt, så er det bare at glæde sig over sin nye vogn, og nyde hvert øjeblik uanset om det er inde i den eller under den.
Modificeringer og udstyr der ofte fremhæves i salgannoncen
Galvanisering: Man kan være heldig at finde en bil der har fået galvaniseret chassisramme og måske endda torpedo. Det er et stor plus. Så er bilen næsten uforgængelig og du vil have glæde af den i mange år.
Motor: Det er ikke helt ualmindeligt at der er lagt en nyere og stærkere motor i. Det er selvfølgelig udemærket, men se og mærk efter om bilens gearkase, bremser, undervogn m.m. har taget skade af de mange kræfter. Undersøg også om vognen overholder regler for syn mv. med den nye motor. Ikke alle ombygninger er eller kan synes.
Overdrive: Pga. seriebilernes manglende køreegenskaber på landevej er der somme tider installeret et overdrive. Dette skulle minimere larmen og brændstofforbruget ved høj fart (over 70 km/t) De er forholdsvis sjældne og er eftertragtede, så forvent det trækker prisen op. På den anden side, pas på overdrivet ikke er slidt, så bidrager det til larmen frem for at dæmpe den.
Friløbsnav: Forhindrer foreste kardan, differentiale og stikaksler i at løbe med rundt, når man ikke bruger forhjulstrækket. Det skåner transmissionen og sparer brændstof. Skal dog slås fra ind i mellem, for at smøre fortøjet, og for ikke at "gro fast".
Parabolske Fjedre: Mange monterer parabolske fjedere, der er mere "elastiske" og giver blødere, mere behagelig og bedre køreegenskaber. Disse trækker også prisen op. Men pas på, der er flere fabrikater og de er ikke alle helt så holdbare som de originale stive fjedre og ikke alle kan godkendes til syn.
Top: Den mest alm. top er Hard-top. Derfor er Soft-tops og Pick-ups undertiden lidt dyrere, da de er lidt sjældnere. Begge del fåes dog stadig. Soft-tops fåes fra nye.
Spil: især de originale mekaniske, og hydrauliske spil er eftertragtede og vil have mærkbar indflydelse på prisen
Ud over dette har Land-Rovere ofte forskelligt 4x4 ekstra-udstyr, så som bøjler, ekstra lygter, snorkel osv og som sælger naturligvis vil have lidt for. Lad dig ikke forblænde af meget udstyr. Det er vigtigere bilen er sund. Meget 4x4 udstyr kan også være et udtryk for at bilen har været (mis)brugt til terrænløb. Det er ikke ualmindeligt at man vil have alt ekstraudstyret til sin nye hobby nu og her. Men kør lidt i den og find ud af hvad du mangler, inden du har brugt alle dine skillinger på noget du egentlig ikke har brug for.