Land Rovers Historie
Året var 1947.Stedet var Anglesey. En ø ud for den walisiske kyst. England og resten af verden led stadig under ødelæggelserne fra 2. verdenskrig. Et stort genopbygningsarbejde lå forude, rescourserne var knappe, og den britiske regering opretholdte strenge importrestriktioner, for at undgå et total nedbrud i en allerede overanstrengt økonomi.
Rovers chefingeniør Maurice Wilks havde en lystgård få kilometer fra kysten, hvor han og hans familie tilbragte sommeren. her fik Maurice besøg af sin bror Spencer Wilks der var administrerende direktør for Rover Motor Compagny. Han beundrede den jeep Maurice har været så heldig at få fingre i. En bilmodel der knap nok var kendt hjemme i Amerika med mindre man havde været med ikrigen. For den blev udviklet i al hast på bestilling af den amerikanske hær kort efter krigens udbrud. Den lille lette firehjulstrækker blev flittigt brugt af amerikanerne, og efter krigens afslutning blev mange overladt til lokale købere.
Familien Wilks brugte den lille lette vogn til alt muligt. Forskelligt arbejde på gården, til jagt og især blandt børnene var den populær for den kunne også køre den lange vej over bakkene og ned på den enorme sandstrand, Angelsey er kendt for.
Her skal Spencer have spurgt Maurice hvad han ville gøre den dag den lille jeep var slidt op. Maurice har efter sigende svaret at så måtte han jo købe en anden. For der fandtes simpelthen ikke et køretøj mage til i hele verden.
Her på stranden på Anglesey opstod da ideen om at bygge en engelsk jeep. De første skitser blev tegnet i det våde sand af de to brødre, der begyndte at se perspektiverne i deres ide. Maurice vidste fra sine naboer at vognen var særdeles eftertragtet blandt landmænd, for her kunne man være heldig at få en erstatning for den traktor der var umulig at skaffe. Maurice slog fast at de ville bygge en engelsk jeep, den skulle bare være bedre.
Herfra gik det stærkt. I al hast blev der udviklet prototyber og Spencer Wilks gik igang med at overbevise en noget skeptisk bestyrelse i at her var bilen, der kunne kickstarte fabrikkens bilproduktion efter krigen, nu hvor der ikke længere var efterspørgsel på de flymotorer man havde bygget under krigen. Tanken var at vognen skulle være en "stop gap" model altså lukke hullet indtil der kom gang i produktionen af de luksusbiler Rover var kendt for og indtil landmænd og andre kunne købe både en rigtig bil og en rigtig traktor.
Bilens karosseri blev bygget af aluminium. Det er en meget almindelig antagelse at det skyldtes at man havde rigeligt aluminium tilbage fra krigsflyproduktioen, hvad der måske er mere sandsynligt er man ville bygge en bil der ikke rustede så hurtigt som den amerikanske jeep. Og så blev aluminium i modstætning til stål produceret i Storbritaninen og skulle ikke importeres. Chassis-rammen var stadig stål, og sammen med det lette aluminiumskarrosseri fik vognen et meget lavt tyngdepukt, der gav den evner i terrænet som en babys "dumling-kop"
Land-Rover blev præsenteret på Amsterdam Motorshow i 1948 og en legende var født.
Land Roveren var fra begyndelsen ikke tænkt som et militærkøretøj, men som et køretøj til landbrug og industri. Det var dog oplagt at bruge det lille lette og rubuste køretøj som militært køretøj. Den engelske hær tøvede dog med at gøre brug af Land Rover, man foretrak at udvikle sin egen firehjulstrækker i samarbejde med Austin. Denne model model der kom til at hedde Champ viste sig at være for dyr og fopr kompliceret i forhold til den enkle Land Rover. Og siden har Land Rover været rygraden i det britiske militær såvel som mange andre steder især naturligvis i commonwelth-landende.
Begyndelsen
Rover, der havde produceret flymotorer under anden verdenskrig, satsede efterfølgende på biler. Der blev set muligheder i en engelsk variant af den amerikanske Jeep. Mange landmænd forsøgte at anskaffe sig en Jeep fra overskudslagrene, og som kunne erstatte den traktor, der ikke kunne fremskaffes.
På grundlag af Jeep'en blev Land-Rover udviklet og præsenteret første gang på Amsterdam motorshow i 1948.
Efterspørgslen oversteg al forventning. Ikke bare landmænd, men også politi, brand og redning mv. så store muligheder i det alsidige og terrængående køretøj. Få år senere oversteg salget af Land-Rovere de almindelige Rover personbiler.
Da Land-Roveren var fra begyndelsen var tænkt ligeså meget som en traktor, som bil, var den udstyret med kraftudtag, for og bag, så den kunne trække forskelligt udstyr. Det kunne f.eks være en selvbinder, en ballebresser, en rundsav, en vandpumpe til brandsprøjte eller noget andet.
Læs mere...
Bilen var med til at skabe den moderne verden. En gang anslog man at 60% af befolkningen i den tredie verden så deres første bil, da de så en Land Rover. Der er næppe det sted en Land Rover ikke har været, den har bragt nødhjælp, kommunikation og "lov og orden" til de fjerneste afkroge i verden.
1958 Serie II
Først hed den bare Land-Rover, men i 1958 var ændringerne så omfattende at man mente at man nu var nået til serie II. Årgangene frem til 1958 blev så i retroperspekt kaldt Serie I. I 1958 fik bilen den størrelse og form, der holdt til 1985. Akselafstanden var stadig 88" eller 109". I serie 2 blev den legendariske 4 cyl. 2.25 benzinmotor introduceret, der navnet til trods, var på 2286 ccm. Det var en solid motor der blev anvendt frem til '85.
I 1961 kom Serie IIa med små ændringer. Bla. skiftede panelet foran køleren fra flad til rund og lygtekransene forsvandt. Den største ændring og årsagen til navneændringen var en ny dieselmotor som valgmulighed. Denne motor var en også 4 cyl. "to-en kvart". Samtidig kom der et par braksnuede lastbiler på markedet kendt som 2a og senere 2b Forward Control, der blev bygget i begrænset antal.
Med Serie IIa dominerede Land-Rover i tresserne suverænt verdensmarkedet for firehjulstrækkere. Her fik Land Rover sin status som safaribilen og godsejervognen over dem alle.
Series III og årene fremefter
I 1971 kom Serie III, der fik mere tidsvarende indretning, instrumentering, dørhængsler mv. Samt en fuldsynkroniseret gearkasse og kraftigere bremser. Fronten fik også et lille facelift med ny kølergitter i plast. Lygterne sad nu i skærmene, en ændring der allerede blev indført på de senere serie IIa pga. ændret lovgivning i Storbritannien.
Senere fik motorene øget kompressionen, og man gik fra tre til fem hovedlejer.
På trods af alle disse ændringer og undertiden væsentlige forbedringer var det stort set den samme bil fra 1958 frem til 1985. Bagfra kan man faktisk ikke se forskel.
Land Rover mistede i halvfjerdserne størrer og større markedsandele til især de nye japanske modeller. Krisen kradsede, moralen blandt arbejderne var lav, Land Rover var ofte strejkeramt og kvaliteten dalende. En af grundene til at Land Rover ikke ændrede sig i mange skyldes nok ikke bare at den var "The best 4x4 by far", som det hed i deres mest udødelig reklameslogan, men at der ikke var råd til nyudvikling.
Stage One
I 1979 kom en særlig 109" med V8 motor. Den blev kaldt "Stage-One" for den var første trin i det statejede British Leylands forsøg på at redde Land-Rover der i 70'erne var trængt af konkurrencen fra især Toyotas Landcruiser. Den havde en stærk 6 cyl motor i modsætning til Land-Rovers efterhånden noget underdimesionerede 2¼-motorer. Derfor fik den, den nu legendariske, V8 motor som Rover udviklede over en Buick-motor, brugt dels i sine personbiler og dels i Range Rover der blev lanceret i 1970. Officielt blev den kun produceret i 109" enten som 5-dørs stationwagon eller pick-up. Et vedholdende rygte fastholder at der blev fremstillet ca 50 stk 88" der blev eksporteret til Trinidad!
Bemærk at køleren er trukket ud til kofangeren for at give plads. Dette blev videreført på næste generation af Land-Rover. Derfor en detalje der som regel er det første kendetegn på at man nærmer sig en Defender og ikke en seriebil. Stage One genkendes istedet på lygteindsatserne og den todelte forrude der er karakteristike for serie III. En Stage One er dog ikke en seriebil, men helt sin egen.
Ninety, One-ten, Defender!
I 1985 blev serie III endelig afløst af en stærkt moderniseret udgave, der var dog allerede var i produktion fra '83. Den var bla. med skruefjedre i stedet for seriebilernes bladfjedre, servostyring og mere comfort. Sporvidden blev udvidet en smule, men karosseriets facon blev fastholdt, så man måtte bruge plastic-skærmkanter for at kompensere. På nær de tidligste modeller, var der ikke længere en galvaniseret kant midt på døren, da dørene ikke længe var to-delt, men i et stykke, så man kunne have sideruder der kunne rulles ned. Efterhånden forsvandt også kanten mellem ladet og hardtoppen.
De føste modeller blev leveret med standard 2.25 motore, som på seriebilerne. Disse blev boret op til 2.5 liter og i diesel kunne man få dem med og uden turbo. Snart kunne man også få den med den berømte V8 Benzin-motor. Land-Rover ville sikkert understrege fornyelsen, så man undgik navnet "serie IV" og kaldte den blot Ninty (90") eller one-ten (110") efter akselafstanden, der tilnærmelsesvist var på 90 eller 110 tommer. Der findes også bygget en særlig lang 130", der dog er forholdsvis sjælden.
Da Land-Rover udvidede modelprogrammet i 1989 med den mere komfortable Discovery, blev grundmodellen kendt som Defender. Både Defender og Discovery kom med valget mellem en V8 benzin eller Land Rovers nu berømte 200TDi motor. Senere kom en 300TDI og efter den en 5 cyl. turbomotor kaldet TD5 der blev den sidste motor Land Rover udviklede. De sidste Defenders fik Fords Puma-motor, der også blev brugt i Ford Transit.
Land Rover Jaguar som firmaet nu hedder holdt længe liv i den klassiske Defender på trods af at den udgjorde en stadig mindre del af Land Rovers samlede salg. Men den var en del af Land Rovers arv, den direkte forbindelse til firehjulstrækkeren over dem alle og beviset på at Land Rover er, og altid har været, "The best four by for by far!" Produktionen blev indstillet i 2016. I dag, bygger Land Rover en ny avanceret firehjulstrækker, der nok hedder Defender, og som fåes i kort og lang udgave, men som ikke har meget andet end navnet og terrænegenskaberne til fælles.
Under den klassiske Defenders sidste leveår blev det mere og mere tydeligt at tiden var løbet fra den den historiske firehjulstrækker. Produktioen var omkostningstung, salget var stagnerende, og det kneb med at overholde stadig skrappere sikkerheds og miljø-regler. Den har dog nået at blive et mode-ikon for det moderne menneske for den på en gang både udtrålede eventyr og det simple liv på landet. Ofte ser man at brugte Defenders koster langt mere end andre brugte men dog mere moderne og mere luksusiøse Land Rovers. Man vil opfage at man ofte kan købe en ny pæn mellemklasse-bil for hvad en pæn nyere men brugt Defender koster.
Range Rover og afkommet der endte med at overtage det hele
I det meget skarp klasseopdelte britiske samfund har Land Roveren formået helt at være klasseløs. Den blev og bliver kørt af husmænd og landarbejdere og af konger og regenter. Den har i årtier været landadlens foretrukne bil, fordi den er praktisk som en tweed-jakke. Den var, og er, uundværlig når man skal tilse sine jorde, sit kvæg, sit vildt og transportere sine rideheste.
Land Rover så dog rigtigt i, at der var et marked for luksusiøse firehjuls-trækkere og lancerede i 1970 Range Rovere. Den fik som noget helt nyt skruefjedre og permanent firehjulstræk. Motoren var en kompakt og let V8 benzin på 3,5 liter som Rover havde udviklet over en Buick bådmotor. En motor der blev brugt i mange sammenhænge også i Rover personbiler og eksotiske sportsvogne. Range Rovers kabine var i modsætning til Land Roveren mere polstret og mere personbilsagtig, selvom vi i dag nok ville finde den lidt skrabet. Alligevel var den en SUV længe før der var SUV'ere, (hvis man ser bort fra Jeep Wagoner med læderindtræk) Ikke bare den velhavende private men også især det britiske politi tog godt imod den tunge kraftige vogn der gav dem en fordel når der skulle eftersættes forbrydere.
Range Roveren udviklede sig også, blev mere og mere luksusiøs og dermed dyrere og i sidst i firserne lancerede Land Rover så Discovery der var en mellemting mellem den kostbare Range Rover og den rudimentære Defender. Middelklassen tog godt imod Discovery, der var bygget på Range Roverens platform.
Under BMW's ejerskab kom der ud over en Range Rover Sport, en ny lillebror til. Freelanderen, der sammen med en ny generation af Discovery var beregnet til det stadig voksende SUV marked
Freelanderen der stadig er den mindste Land Rover var på mange måder forgængeren til vore dages "urbane" SUV's eller cross-overs som de også kaldes. Derfor skal man alligevel ikke undervurdere dens terrænegenskaber.
Land Rover bygger ikke længere den klassiske Defender. Der er godt nok kommet en afløser, der hedder Defender, og firmaet fastholder at den deler "DNA" med den oprindelige Land Rover, men i realiteten er der tale om en meget avanceret og ganske kostbar firehjulstrækker. Sagt på en anden måde, Land Rover bygger i dag udelukkende luksusiøse firehjulstrækkere for velhavere.
Man har bevæget sig meget langt væk fra den oprindelige bil, der var tænkt mest som et landbrugsredskab.